|
28.04.2004
CHRZEST I PRZEKAZANIE RO-RO SAMOCHODOWCA W STOCZNI GDYNIA S.A.
W dniu 28 kwietnia 2004r. w Stoczni Gdynia S.A. odbyła się uroczystość chrztu statku Ro-Ro samochodowca do przewozu 6 tys. samochodów osobowych, który został zbudowany na zamówienie armatora Amber Maritime Limited z Wyspy Man.
Statek otrzymał nazwę AMBER ARROW, a matką chrzestną została Pani JOLANTA KWAŚNIEWSKA - żona Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej.
Ceremonia chrztu celebrowana była przez: japońskiego duchownego Yoshida przy udziale zespołu Okada, Rabina Davida Lau - syna Naczelnego Rabina Izraela i ksiądza Krzysztofa Niedałtowskiego. W uroczystości uczestniczyła liczna grupa gości z kraju i zagranicy m.in. ministrowie, ambasadorzy, prezesi firm, władze województwa pomorskiego i władze samorządowe. Statek będzie czarterowany przez japońską firmę żeglugową K LINE - KAWASAKI KISEN KAISHA, LTD. Przewozić będzie samochody marki TOYOTA. Armator, pan Rami Ungar podczas uroczystości chrztu statku przekazał w darze, w dowód uznania dla Stoczni Gdynia S.A. i jej pracowników fabrycznie nowy ambulans ratownictwa medycznego marki Mercedes Sprinter z wyposażeniem zgodnym ze standardami Unii Europejskiej.
Ro - Ro samochodowiec "AMBER ARROW jest szóstym statkiem z serii 8168 (na jedenaście zakontraktowanych) o nośności 21 300 DWT do przewozu 6000 samochodów osobowych typu europejskiego lub 6600 standardowych samochodów japońskich. W dniu 27 kwietnia br. zostały podpisane dokumenty handlowe i oficjalne przekazanie statku armatorowi. Statek ten jest trzecim statkiem przekazanym w Grupie Stoczni Gdynia S.A. w bieżącym roku.
Statek "AMBER ARROW jest wielkogabarytowym, wielopokładowym (13 pokładów wewnętrznych) Ro-Ro samochodowcem, do którego załadunek i wyładunek odbywa się za pośrednictwem dwóch ramp: skośnej rampy rufowej o nośności 150 ton i rampy burtowej o nośności 22 ton. Nadbudówka na tym statku jest jednopoziomowa i znajduje się na wysokości 33 metrów (licząc od dna statku). Jego długość wynosi 199,9 m, szerokość 32 m, zanurzenie 10 m. Osiągać będzie prędkość 20,2 węzła. Wyposażony jest w silnik główny firmy Wartsila - Cegielski typu 7 RTA 62 U o mocy 15 540 kW i obrotach 113 obr./min. Posiada najnowocześniejszy system nawigacyjny oraz automatyczne sterowanie wszystkich funkcji technicznych i eksploatacyjnych statku. Spełniać będzie wymogi zgodne z najnowszymi przepisami Międzynarodowej Organizacji Morskiej IMO.
Budowa tego statku odbywała się pod nadzorem i według przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego DET NORSKE VERITAS (DNV). Statek finansowany był przez armatora z gwarancjami Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A.
Samochodowiec będzie pływał na linii żeglugowej Europa - Japonia pod banderą Wysp Bahama. Macierzystym portem jest Nassau. Ze Stoczni statek wypłynie w swój pierwszy rejs do Japonii.
Statek został zaprojektowany w Stoczniowym Biurze Projektowym pod kierownictwem generalnego projektanta Wojciecha Żychskiego.
Aktualnie w Stoczni Gdynia S.A. budowanych jest pięć statków: jeden kontenerowiec o pojemności 2670 TEU, dwa Ro - Ro samochodowce, statek wielozadaniowy typu Ro - Lo oraz masowiec wielozadaniowy.
Ogółem w 2004 roku Grupa Stoczni Gdynia przekaże armatorom 12 statków o wartości sprzedaży 470 mln USD.
|
|