|
02.08.2006
RO-RO SAMOCHODOWIEC W STOCZNI GDYNIA S.A. - CHRZEST TALII
2 sierpnia 2006r. w Stoczni Gdynia odbył się uroczysty chrzest Ro-Ro samochodowca zbudowanego dla armatora Ray Car Carriers Limited z Wyspy Man. Matką chrzestną "TALII" została Angelika Skaug - żona współwłaściciela norweskiej Grupy Wilh. Wilhelmsen Ingara Skauga - czołowego na światowym rynku operatora specjalizującego się w przewozie samochodów.
"TALIA" to czternasty statek z serii 8168 (na 19 zakontraktowanych). Jego nośność wynosi 21.300 DWT - ładowność 6.600 samochodów osobowych. Statek został wyczarterowany przez szwedzko-norweską firmę żeglugową "Wallenius Wilhelmsen" posiadającą ponad 150 Ro-Ro samochodowców (przewożą rocznie 4,6 mln aut). Od razu po chrzcie statek wpłynął w rejs. Będzie obsługiwał linię żeglugową Europa - Stany Zjednoczone pod banderą Wysp Bahama. Macierzystym portem jest Nassau.
"TALIA" to Ro-Ro samochodowiec wielkogabarytowy i wielopokładowy (ma 13 pokładów wewnętrznych). Rozmiary statku odpowiadają 10-piętrowemu i 10-klatkowemu blokowi mieszkalnemu. Łączna powierzchnia pokładów wynosi prawie 5,5 ha. Masa stali użytej do budowy kadłuba i wyposażenia statku to ponad 16 tys. ton. Natomiast łączna ilość farb zużytych do jego konserwacji wyniosła ponad 290 tys. litrów.
Załadunek i wyładunek odbywa się za pośrednictwem dwóch ramp: skośnej rampy rufowej o nośności 150 ton i rampy burtowej o nośności 22 ton. Nadbudówka na tym statku jest jednopoziomowa i znajduje się na wysokości 33 m (licząc od dna statku). Jego długość wynosi 199,9 m, szerokość 32 m, zanurzenie 10 m. Osiągać będzie prędkość 20,2 węzła. Silnik główny firmy CEGIELSKI / MAN B&W typu 7 S 60 MC-C ma moc 15.820 kW. Statek jest wyposażony w najnowocześniejszy system radiowo-nawigacyjny obejmujący m.in. automatyczny rejestrator danych z podróży, tzw. czarną skrzynkę oraz układy automatycznego sterowania wszystkimi funkcjami technicznymi i eksploatacyjnymi. Spełnia najnowsze wymagania Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu. Warto podkreślić, że to właśnie za Ro-Ro samochodowiec z serii 8168 Stocznia Gdynia zdobyła nagrodę "Złotej Kotwicy" na XII Międzynarodowych Targach Morskich "BALTEXPO 2004".
Statek został zaprojektowany w stoczniowym biurze projektowym pod kierownictwem generalnego projektanta Wojciecha Żychskiego i głównego projektanta Cezarego Kaczmarskiego. Głównym inżynierem budowy statku jest Wacław Frączek, kierownikiem biura budowy - Władysław Szczepkowski, a głównym technologiem - Grzegorz Werra. Jakość wykonania nadzorował Grzegorz Bury.
Budowa statku odbywała się pod nadzorem i według przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego Det Norske Veritas (DNV). Jednostka finansowana była przez armatora, z gwarancjami Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A.
"TALIA" jest piątym statkiem przekazanym w 2006 r. przez Stocznię Gdynia S.A., a szóstym - przez Grupę Stoczni Gdynia. Obecnie Stocznia Gdynia S.A. buduje 6 statków: 2 kontenerowce o pojemności 2700-4500 TEU oraz 4 Ro-Ro samochodowce.
|
|