|
04.10.2006
PRZEKAZANIE ARMATOROWI RO-RO SAMOCHODOWCA W STOCZNI GDYNIA S.A.
4 pażdziernika 2006r. w Stoczni Gdynia S.A. odbyła się uroczystość przekazania Ro-Ro samochodowca o nazwie "DANUBE HIGHWAY".
W tym samym dniu zostały podpisane dokumenty handlowe i przekazanie statku armatorowi. Statek będzie czarterowany przez znanego armatora z Japonii "K-Line" (Kawasaki Kisen Kaisha, LTD).
Statek "DANUBE HIGHWAY" będzie przewoził samochody w obszarze Morza Japońskiego. Będzie pływał pod banderą Wysp Bahama.
Jest to trzecia jednostka z serii 8245 (na sześć zakontraktowanych) o nośności 7 750 DWT przystosowana do przewozu 2130 umownych samochodów osobowych japońskiego typu RT-43 (odpowiednik samochodu Nissan Bluebird). Statek zbudowany został na zamówienie firmy żeglugowej "RAY CAR CARRIERS LIMITED" z Wyspy Man.
Samochodowiec z tej serii jest wielkogabarytowym, wielopokładowym (8 pokładów wewnętrznych) Ro-Ro samochodowcem, do którego załadunek i wyładunek odbywa się za pośrednictwem dwóch ramp rufowych o nośności 70 ton każda. Nadbudówka na tym statku jest jednopoziomowa i znajduje się na wysokości ponad 25 metrów (licząc od dna statku). Znajdują się w niej również pomieszczenia mieszkalne dla 25 osób, w tym dla 23 oficerów i załogi.
Długość statku wynosi 148 m, szerokość 25 m, zanurzenie 7,90 m, a nośność (przy maksymalnym zanurzeniu) 7750 DWT. Statek osiągać będzie prędkość prawie 19 węzłów. Wyposażony jest w silnik główny firmy CEGIELSKI / MAN B&W typu 7 S 46 MC-C o mocy 9170 kW. Jednostka dysponuje najnowocześniejszym systemem radiowo-nawigacyjnym obejmującym m.in. automatyczny rejestrator danych z podróży tzw. "czarną skrzynkę". Wszystkimi funkcjami technicznymi i eksploatacyjnymi statku można sterować automatyczne.
Samochodowiec spełnia najnowsze wymagania Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu.
Budowa tego statku odbywała się pod nadzorem i według przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego DET NORSKE VERITAS (DNV). Statek spełnia także surowe wymogi towarzystwa klasyfikacyjnego DNV dotyczące klasy lodowej. Ma jedną z najwyższych klas lodowych (powyżej są tylko lodołamacze). Oznacza to, że kadłub i układ napędowy zostały tak zaprojektowane, aby sprostać warunkom zimowym w Zatoce Fińskiej.
Seria tych statków finansowana jest z kredytów udzielonych przez PKO Bank Polski S.A. z gwarancjami Skarbu Państwa.
Statek został zaprojektowany w Stoczniowym Biurze Projektowym pod kierownictwem generalnego projektanta Krzysztofa Czerskiego i głównego konstruktora Janusza Postka.
Głównym inżynierem budowy statku jest Przemysław Kaszubowski, a kierownikiem biura budowy Jacek Partyka. Głównym technologiem budowy statku jest Jerzy Czarnecki. Jakość wykonania nadzoruje inspektor biura jakości Andrzej Borowski.
"DANUBE HIGHWAY" jest siódmym statkiem przekazanym w tym roku przez Stocznię Gdynia S.A. Obecnie Stocznia Gdynia S.A. buduje pięć statków: jeden kontenerowiec o pojemności 4500 TEU oraz cztery Ro-Ro samochodowce.
Stocznia Gdynia S.A. ma uprawomocnione kontrakty na zbudowanie (w latach 2006 - 2008) 31 statków o wartości sprzedaży około 1,5 mld USD i 20 mln EUR.
|
|