19.12.2006
CHRZEST RO-RO SAMOCHODOWCA TAIPAN
19 grudnia 2006 r. odbyła się uroczystość chrztu i przekazania armatorowi Rami Ungarowi Ro-Ro samochodowca.
Statek otrzymał nazwę "TAIPAN". Matką chrzestną jest pani Helene Anker - żona dyrektora norweskiej firmy R.S. Platou Shipbrokers A.S. Ceremonię chrztu celebrowali: David Lau - syn Naczelnego Rabina Izraela oraz ks. Edward Pracz - Europejski Koordynator Duszpasterstwa Ludzi Morza.
"TAIPAN" to piętnasty statek z serii 8168 o nośności 21 300 DWT. Został zbudowany na zamówienie armatora Ray Car Carriers Limited z Wyspy Man. Statek został wyczarterowany przez szwedzko-norweską firmę żeglugową Wallenius Wilhelmsen. Jest zdolny do przewozu 6600 samochodów osobowych. Pływa pod banderą Wysp Bahama. Macierzystym portem jest Nassau.
- Chciałbym podziękować za zaufanie, jakim Armator obdarzył naszą stocznię - powiedział Prezes K. Smoliński. - Pana Ramiego Ungara chcę zapewnić o naszym dążeniu, aby każda kolejna jednostka z tej serii była równie udana, zbudowana w terminie i była jeszcze piękniejsza. Jest to 11 statek przekazany w tym roku przez Grupę Stocznia Gdynia S.A. To najdobitniejszy dowód, że nasza Stoczni - mimo przejściowych problemów - przy dobrej współpracy z armatorem, instytucjami finansowymi i kooperantami - dobrze radzi sobie z realizacją kontraktów i jest w stanie spełniać oczekiwania kontrahentów.
"TAIPAN" to Ro-Ro samochodowiec wielkogabarytowy i wielopokładowy (ma 13 pokładów wewnętrznych). Rozmiary statku odpowiadają 10-piętrowemu i 10-klatkowemu blokowi mieszkalnemu. Statek został wyposażony w najnowocześniejszy system radiowo-nawigacyjny oraz układy automatycznego sterowania wszystkimi funkcjami technicznymi i eksploatacyjnymi. Spełnia najnowsze wymagania Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu. Warto podkreślić, że to właśnie za Ro-Ro samochodowiec z serii 8168 Stocznia Gdynia S.A. otrzymała nagrodę "Złotej Kotwicy" na XII Międzynarodowych Targach Morskich BALTEXPO.
Statek został zaprojektowany w stoczniowym biurze projektowym pod kierownictwem generalnego projektanta Wojciecha Żychskiego i głównego projektanta Cezarego Kaczmarskiego. Głównym inżynierem budowy statku był Wacław Frączek, a kierownikiem biura budowy - Władysław Szczepkowski. Głównym technologiem był Bolesław Tarnacki. Jakość wykonania nadzorował Grzegorz Bury. Jednostka finansowana była przez armatora, z gwarancjami Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A.
|