|
06.01.2007
WODOWANIE RO-RO SAMOCHODOWCA W STOCZNI GDYNIA S.A.
6 stycznia 2007 roku. w Stoczni Gdynia S.A. z suchego doku SD II spłynął na wodę Ro - Ro samochodowiec o nazwie ,,SEINE HIGHWAY''. Jest to czwarta jednostka z serii 8245 (na sześć zakontraktowane) o nośności 7 800 DWT przystosowana do przewozu 2130 umownych samochodów osobowych japońskiego typu RT-43 (odpowiednik samochodu Nissan-Bluebird, powszechnie używany w Japonii jako teoretyczna jednostka zdolności przewozowej samochodowców.). Statek budowany jest na zamówienie firmy żeglugowej "RAY CAR CARRIERS LIMITED" z Wyspy Man.
Jednostka została zwodowana w wysokim stopniu gotowości technicznej wynoszącej 80%. Było to pierwsze wodowanie w Stoczni Gdynia S.A. w tym roku.
Samochodowiec z tej serii jest wielkogabarytowym, wielopokładowym (8 pokładów wewnętrznych) Ro-Ro samochodowcem, do którego załadunek i wyładunek odbywa się za pośrednictwem dwóch ramp rufowych, obie o szerokości 6 m i nośności 70 ton. Nadbudówka na tym statku jest jednopoziomowa i znajduje się na wysokości ponad 25 metrów (licząc od dna statku). Znajdują się w niej również pomieszczenia mieszkalne dla 29 osób, w tym 23 oficerów i załogi.
Jego długość wynosi 148 m, szerokość 25 m, zanurzenie 7,90 m, a nośność przy maksymalnym zanurzeniu wynosi 7750 DWT. Osiągać będzie prędkość 19 węzłów. Wyposażony jest w silnik główny firmy CEGIELSKI / MAN B&W typu 7 S 46 MC-C o mocy 9170 kW i obrotach 129 obr./min.
Posiadać będzie najnowocześniejszy system radiowo-nawigacyjny obejmujący m.in. automatyczny rejestrator danych z podróży tzw. ,,czarną skrzynkę'' oraz automatyczne sterowanie wszystkich funkcji technicznych i eksploatacyjnych statku.
Samochodowiec spełniać będzie najnowsze wymagania Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu.
Budowa tego statku odbywa się pod nadzorem i według przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego DET NORSKE VERITAS (DNV). Statek spełniać będzie także surowe wymogi towarzystwa klsyfikacyjnego DNV dotyczące klasy lodowej. Statek posiadać będzie jedną z najwyższych klas lodowych (powyżej są tylko lodołamacze). Oznacza to, że kadłub i układ napędowy zostały tak zaprojektowane, aby sprostać warunkom zimowym w Zatoce Fińskiej.
Budowa statku finansowana jest z kredytów udzielonych przez PKO Bank Polski S.A. z gwarancjami Skarbu Państwa.
Statek został zaprojektowany w Stoczniowym Biurze Projektowym pod kierownictwem głównego projektanta: Janusza Postka.
Głównym inżynierem budowy statku jest Przemysław Kaszubowski, a kierownikiem biura budowy Jacek Partyka. Głównym technologiem budowy statku jest Jerzy Czarnecki. Jakość wykonania nadzoruje inspektor biura jakości Andrzej Borowski.
Obecnie Stocznia Gdynia S.A. buduje pięć statków: jeden kontenerowce o pojemności 2700 TEU oraz cztery Ro - Ro samochodowce.
Ogółem w 2007 roku Grupa Stoczni Gdynia przekaże armatorom 12 statków o łącznej wartości 560 mln USD i 5 mln EUR. Dziesięć z nich zostanie zbudowanych w Stoczni Gdynia S.A. , a dwa w Stoczni Gdańskiej.
Obecnie Stocznia Gdynia S.A. posiada uprawomocnione kontrakty na zbudowanie w latach 2007 - 2008 29 statków o wartości sprzedaży około 1,5 mld USD i 20 mln EUR.
|
|