03.08.2007
WODOWANIE NOWOCZESNEGO SAMOCHODOWCA BUDOWANEGO W STOCZNI GDYNIA S.A.
3 sierpnia br. (w piątek) z doku
SD II spłynął na wodę kolejny
Ro - Ro samochodowiec.
Symboliczny cebrzyk wody
do suchego doku wlał prezes
Zarządu Stoczni S.A. Kazimierz
Smoliński. Było to wodowanie
piątej jednostki w tym roku w
Stoczni. Obecnie trwają intensywne
prace wyposażeniowe,
aby statek był gotowy w planowanym
terminie.
Jest to osiemnasta jednostka z serii
8168 (na osiem jeszcze zakontraktowanych).
Statek o nazwie GRACEFUL
LEADER ma nośność 21 300 DWT i
przystosowany będzie do przewozu
6600 standardowych samochodów
japońskich. Budowany jest na zamówienie
fi rmy żeglugowej RCC Ltd z
Wyspy Man.
- Statek został zwodowany w wysokim
stopniu gotowości technicznej
wynoszącej ok. 85 proc. - powiedział
zastępca Dyrektora ds. Budowy Statków
Wiesław Kamiński. - To gwarantuje,
że jeszcze w sierpniu wyjdzie
na planowane próby morskie i gotowy
statek wkrótce przekazany zostanie do
eksploatacji armatorowi.
GRACEFUL LEADER to wielkogabarytowy
i wielopokładowy Ro-Ro
samochodowiec (ma 13 pokładów
wewnętrznych). Załadunek i wyładunek
będzie się odbywać za pośrednictwem
dwóch ramp: skośnej rampy rufowej o
nośności 150 ton i rampy burtowej o
nośności 22 ton. Nadbudówka na tym
statku jest jednopoziomowa i znajduje
się na wysokości 33 m (licząc od dna
statku).
Jego długość wynosi 199,9
m, szerokość 32 m, zanurzenie 10 m.
Osiągać będzie prędkość 20,2 węzła.
Silnik główny fi rmy CEGIELSKI / MAN
B&W typu 7 S 60 MC-C ma moc 15 820
kW przy 105 obr./min. Statek będzie
dysponować najnowocześniejszym
systemem nawigacyjnym oraz z automatycznym
sterowaniem wszystkich
funkcji technicznych i eksploatacyjnych.
Jednostka spełniać będzie wymogi najnowszych
przepisów Międzynarodowej
Organizacji Morskiej IMO.
Budowa tego statku odbywa się
pod nadzorem i według przepisów
towarzystwa klasyfikacyjnego DET
NORSKE VERITAS (DNV). Statek
fi nansowany jest ze środków armatora,
z gwarancjami KUKE S.A.
Statek został zaprojektowany w
Stoczniowym Biurze Projektowym
pod kierownictwem generalnego
projektanta Wojciecha Żychskiego
i głównego projektanta Cezarego
Kaczmarskiego. Głównym inżynierem
budowy statku jest Wacław Frączek,
a kierownikiem biura budowy Władysław
Szczepkowski. Głównym
technologiem budowy statku jest
Piotr Rutkowski. Jakość wykonania
nadzoruje inspektor biura jakości
Grzegorz Bury.
Aktualnie w Stoczni Gdynia S.A.
budowanych jest 6 statków. Stocznia
ma uprawomocnione kontrakty na
zbudowanie (w latach 2007 - 2008) 21
statków o wartości sprzedaży ponad 1
mld USD i 20 mln EUR.
|