11.09.2007
CHRZEST I PRZEKAZANIE ARMATOROWI RO-RO SAMOCHODOWCA
11 września 2007 r. w Stoczni Gdynia S.A. odbyła się symboliczna uroczystość chrztu i podniesienia bandery na statku Ro-Ro samochodowcu. Statek otrzymał nazwę "GRACEFUL LEADER".
Matką chrzestną była Pani Noriko Miyamoto - zastępca dyrektora generalnego japońskiej firmy żeglugowej NYK LOGISTICS. Ceremonię chrztu celebrował ksiądz Edward Pracz - Europejski Koordynator Duszpasterstwa Ludzi Morza.
"GRACEFUL LEADER" jest osiemnastym statkiem z serii 8168 (na osiem jeszcze zakontraktowanych). Jego nośność wynosi 21.300 DWT. Będzie przewoził 6600 samochodów osobowych. Został zbudowany na zamówienie armatora "Ray Car Carriers Limited" z Wyspy Man. Statek będzie czarterowany przez największego przewoźnika samochodów na świecie, japońską firmę NYK SHIPPING Ltd. Samochodowiec będzie pływał pod banderą Wysp Bahama. Macierzystym portem jest Nassau.
,,GRACEFUL LEADER" to Ro-Ro samochodowiec wielkogabarytowy i wielopokładowy (ma 13 pokładów wewnętrznych). Rozmiary statku odpowiadają 10-piętrowemu i 10-klatkowemu blokowi mieszkalnemu. Łączna powierzchnia pokładów wynosi prawie 5,5 ha. Masa stali użytej do budowy kadłuba i wyposażenia statku to ponad 16 tys. ton. Natomiast łączna ilość farb zużytych do jego konserwacji wyniosła ponad 290 tys. litrów. Załadunek i wyładunek odbywa się za pośrednictwem dwóch ramp: skośnej rampy rufowej o nośności 150 ton i rampy burtowej o nośności 22 ton. Nadbudówka na tym statku jest jednopoziomowa i znajduje się na wysokości 33 metrów (licząc od dna statku). Jego długość wynosi 199,9 m, szerokość 32 m, zanurzenie 10 m. Osiągać będzie prędkość 20,2 węzła. Silnik główny firmy CEGIELSKI / MAN B&W typu 7 S 60 MC-C ma moc 15 820 kW. Statek jest wyposażony w najnowocześniejszy system radiowo-nawigacyjny obejmujący m.in. automatyczny rejestrator danych z podróży, tzw. "czarną skrzynkę" oraz układy automatycznego sterowania wszystkimi funkcjami technicznymi i eksploatacyjnymi. Spełnia najnowsze wymagania Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu. Warto podkreślić, że to właśnie za Ro-Ro samochodowiec z serii 8168 Stocznia Gdynia S.A. zdobyła nagrodę "Złotej Kotwicy" na XII Międzynarodowych Targach Morskich "BALTEXPO 2004".
Statek został zaprojektowany w stoczniowym biurze projektowym pod kierownictwem generalnego projektanta Wojciecha Żychskiego i głównego projektanta Cezarego Kaczmarskiego. Głównym inżynierem budowy statku był Wacław Frączek a kierownikiem biura budowy Władysław Szczepkowski. Głównym technologiem był Piotr Rutkowski. Jakość wykonania nadzorował Grzegorz Bury. Budowa statku odbywała się pod nadzorem i według przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego Det Norske Veritas (DNV). Jednostka finansowana była przez armatora, z gwarancjami Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A.
,,GRACEFUL LEADER" jest szóstym statkiem przekazanym w tym roku przez Stocznię Gdynia S.A.. Obecnie Stocznia Gdynia S.A. buduje pięć statków: dwa kontenerowce o pojemności 2700 TEU oraz trzy Ro-Ro samochodowce.
Stocznia Gdynia S.A ma uprawomocnione kontrakty na zbudowanie (w latach 2007 - 2008) 21 statków o wartości sprzedaży ponad 1 mld USD i 20 mln EUR.
|