14.09.2007
WODOWANIE KONTENEROWCA
14 września 2007 roku w Stoczni Gdynia S.A. z suchego doku SDI został zwodowany kontenerowiec komorowy "ARELIA". Było to szóste wodowanie w Stoczni Gdynia w tym roku.
"ARELIA" to osiemnasty kontenerowiec z serii 8184 o nośności 39000 DWT i zdolności przewozowej 2700 TEU (ekwiwalentnych kontenerów 20-stopowych). Jest on budowany dla niemieckiego armatora Peter Dohle Schiffsbeteiligungs-KG (GmbH & Co) z Hamburga. W pięciu ładowniach statek będzie mógł przewozić 1200 kontenerów 20-stopowych, a na pokładzie 1500 kontenerów ułożonych w sześciu warstwach, w tym 300 kontenerów chłodzonych.
Budowa statku jest finansowana z kredytu udzielonego przez NORD/LB Bank Polska Norddeutsche Landesbank SA, poręczonego przez rząd polski. Odbywa się pod nadzorem i według przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego Det Norske Veritas (DNV).
Seria statków 8184 została zaprojektowana w Biurze Projektowym Stoczni Gdynia S.A. pod kierownictwem generalnego projektanta inż. Wojciecha Żychskiego. Głównym inżynierem budowy statku jest Bogusz Wszelaki, a kierownikiem biura budowy Michał Ryngwelski. Głównym technologiem budowy statku jest Dariusz Kozłowski, natomiast jakość wykonania nadzoruje inspektor Biura Jakości Sławomir Kreft.
Obecnie Stocznia Gdynia S.A. buduje pięć statków: dwa kontenerowce o pojemności 2700 TEU oraz trzy Ro-Ro samochodowce. Stocznia ma uprawomocnione kontrakty na zbudowanie (w latach 2007- 2008) 21 statków o wartości sprzedaży ponad 1 mld USD i 20 mln EUR.
|