|
09.11.2007
PRZEKAZANIE ARMATOROWI RO-RO SAMOCHODOWCA
,,NORDIC ACE''
9 listopada 2007 r odbyła się uroczystość przekazania Ro-Ro samochodowca o nazwie ,,NORDIC ACE''.
Symboliczną ceremonię chrztu celebrował ksiądz Jacek Aniszewski - Proboszcz Parafii Duszpasterstwa Ludzi Morza w Gdyni.
W tym samym dniu zostały podpisane dokumenty handlowe i przekazanie statku armatorowi. Statek będzie czarterowany przez japońską firmę żeglugową MITSUI OSK LINE (MOL).
Statek ,,NORDIC ACE'' będzie przewoził samochody na linii żeglugowej Europa - Ameryka Południowa . Pływał będzie pod banderą Wysp Bahama.
Jest to szósta jednostka z serii 8245 (na sześć zakontraktowanych) przystosowana do przewozu 2130 umownych samochodów osobowych japońskiego typu RT-43 (odpowiednik samochodu Nissan-Bluebird).
Statek zbudowany został na zamówienie firmy żeglugowej ,,RAY CAR CARRIERS LIMITED'' z Wyspy Man.
Samochodowiec z tej serii jest wielkogabarytowym, wielopokładowym (8 pokładów wewnętrznych) Ro-Ro samochodowcem, do którego załadunek i wyładunek odbywa się za pośrednictwem dwóch ramp rufowych o nośności 70 ton każda. Nadbudówka na tym statku jest jednopoziomowa i znajduje się na wysokości ponad 25 metrów (licząc od dna statku). Znajdują się w niej również pomieszczenia mieszkalne dla 25 osób, w tym 23 członków załogi.
Długość statku wynosi 148 m, szerokość 25 m, zanurzenie 7,90 m, a nośność (przy maksymalnym zanurzeniu) 7 750 DWT. Statek osiągać będzie prędkość prawie 19 węzłów. Wyposażony jest w silnik główny firmy CEGIELSKI / MAN B&W typu 7 S 46 MC-C o mocy 9170 kW. Jednostka dysponuje najnowocześniejszym systemem radiowo-nawigacyjnym, obejmującym m.in. automatyczny rejestrator danych z podróży tzw. ,,czarną skrzynkę''. Wszystkimi funkcjami technicznymi i eksploatacyjnymi statku można sterować automatyczne.
Samochodowiec spełnia najnowsze wymagania Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu.
Budowa tego statku odbywała się pod nadzorem i według przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego DET NORSKE VERITAS (DNV). Statek spełnia także surowe wymogi towarzystwa klasyfikacyjnego DNV dotyczące klasy lodowej. Statek ma jedną z najwyższych klas lodowych (powyżej są tylko lodołamacze). Oznacza to, że kadłub i układ napędowy zostały tak zaprojektowane, aby sprostać warunkom zimowym w Zatoce Fińskiej.
Budowa statku finansowana była przez armatora z gwarancjami KUKE S.A.
Statek został zaprojektowany w Stoczniowym Biurze Projektowym pod kierownictwem generalnego projektanta Janusza Postka.
Głównym inżynierem budowy statku był Przemysław Kaszubowski, a kierownikiem biura budowy Jacek Partyka. Głównym technologiem budowy statku był Jerzy Czarnecki. Jakość wykonania nadzorował inspektor biura jakości Grzegorz Bury.
,,NORDIC ACE'' jest siódmym statkiem przekazanym w tym roku przez Stocznię Gdynia S.A. Obecnie Stocznia Gdynia S.A. buduje siedem statków: dwa kontenerowce o pojemności 2700 TEU i pięć Ro-Ro samochodowców.
Stocznia Gdynia S.A ma uprawomocnione kontrakty na zbudowanie (w latach 2007- 2008) 20 statków o wartości sprzedaży 1 mld USD i 20 mln EUR.
|
|