|
14.12.2007
WODOWANIE RO-RO SAMOCHODOWCA ,,GOLIATH LEADER''
14 grudnia 2007 roku w Stoczni Gdynia S.A. z suchego doku SD_II spłynął na wodę kolejny Ro-Ro samochodowiec. Jest to dziewiętnasta jednostka z serii 8168 (na siedem jeszcze zakontraktowanych). Statek o nazwie ,,GOLIATH LEADER'' ma nośność 21 300 DWT i jest przystosowany do przewozu 6600 standardowych samochodów japońskich. Budowany jest na zamówienie firmy żeglugowej "RAY CAR CARRIERS LIMITED" z Wyspy Man.
Samochodowiec został zwodowany w wysokim stopniu gotowości technicznej wynoszącej ponad 85%. Było to ósme wodowanie w bieżącym roku.
,,GOLIATH LEADER'' to Ro-Ro samochodowiec wielkogabarytowy i wielopokładowy (ma 13 pokładów wewnętrznych). Załadunek i wyładunek odbywa się za pośrednictwem dwóch ramp: skośnej rampy rufowej o nośności 150 ton i rampy burtowej o nośności 22 ton. Nadbudówka na tym statku jest jednopoziomowa i znajduje się na wysokości 33 metrów (licząc od dna statku). Jego długość wynosi 199,9 m, szerokość 32 m, zanurzenie 10 m. Osiągać będzie prędkość 20,2 węzła. Silnik główny firmy CEGIELSKI / MAN B&W typu 7 S 60 MC-C ma moc 15 820 kW przy 105 obr./min. Statek będzie dysponować najnowocześniejszym systemem nawigacyjnym oraz z automatycznym sterowaniem wszystkich funkcji technicznych i eksploatacyjnych. Jednostka spełniać będzie wymogi najnowszych przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej IMO.
Budowa tego statku odbywa się pod nadzorem i według przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego DET NORSKE VERITAS (DNV). Statek finansowany jest przez armatora z gwarancjami KUKE S.A.
Statek został zaprojektowany w Stoczniowym Biurze Projektowym pod kierownictwem generalnego projektanta Wojciecha Żychskiego i głównego projektanta Cezarego Kaczmarskiego.
Kierownikiem projektu jest Wacław Frączek, a kierownikiem biura budowy Władysław Szczepkowski. Głównym technologiem budowy statku jest Bolesław Tarnacki. Jakość wykonania nadzoruje inspektor biura jakości Grzegorz Bury.
Aktualnie Stocznia Gdynia S.A. buduje siedem statków: dwa kontenerowce o pojemności 2700 TEU oraz pięć Ro-Ro samochodowców.
Stocznia Gdynia S.A. ma uprawomocnione kontrakty na zbudowanie (w latach 2007 - 2009) 18 statków o wartości sprzedaży około 1 mld USD i 20 mln EUR.
|
|