|
08.03.2008
WODOWANIE RO-RO SAMOCHODOWCA ,,GARNET LEADER''
8 marca 2008 w Stoczni Gdynia S.A. z suchego doku SD II spłynął na wodę kolejny Ro - Ro samochodowiec. Jest to dwudziesta jednostka z serii 8168 (na sześć jeszcze zakontraktowanych). Statek o nazwie ,,GARNET LEADER'' ma nośność 21 300 DWT i jest przystosowany do przewozu 6600 standardowych samochodów japońskich. Budowany jest na zamówienie firmy żeglugowej "RAY CAR CARRIERS LIMITED" z Wyspy Man.
Samochodowiec został zwodowany w wysokim stopniu gotowości technicznej wynoszącej ponad 85%. Było to pierwsze wodowanie w bieżącym roku.
Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż po raz pierwszy na tym statku zamontowany został w pełni sterowany elektronicznie silnik dwusuwowy wolnoobrotowy MAN Diesel typu 7S60ME-C7 wyprodukowany w zakładach H. Cegielski z Poznania.
W silniku sterowanym elektronicznie wszystkie procesy tzn. od przygotowania do rozruchu, rozruch, praca w pełnym obciążeniu, a także w stanach awaryjnych będą kontrolowane i sterowane elektronicznie.
Kolejne Ro-Ro samochodowce z tej serii budowane w Stoczni Gdynia S.A. będą wyposażane w te nowoczesne silniki.
,,GARNET LEADER'' to Ro-Ro samochodowiec wielkogabarytowy i wielopokładowy (ma 13 pokładów wewnętrznych). Załadunek i wyładunek odbywa się za pośrednictwem dwóch ramp: skośnej rampy rufowej o nośności 150 ton i rampy burtowej o nośności 22 ton. Nadbudówka na tym statku jest jednopoziomowa i znajduje się na wysokości 33 metrów (licząc od dna statku). Jego długość wynosi 199,9 m, szerokość 32 m, zanurzenie 10 m. Osiągać będzie prędkość ponad 20 węzłów. Statek będzie dysponować najnowocześniejszym systemem nawigacyjnym oraz z automatycznym sterowaniem wszystkich funkcji technicznych i eksploatacyjnych. Jednostka spełniać będzie wymogi najnowszych przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej IMO.
Budowa tego statku odbywa się pod nadzorem i według przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego DET NORSKE VERITAS (DNV). Statek finansowany jest przez armatora z gwarancjami KUKE S.A.
Statek został zaprojektowany w Stoczniowym Biurze Projektowym pod kierownictwem generalnego projektanta Wojciecha Żychskiego i głównego projektanta Cezarego Kaczmarskiego.
Kierownikiem projektu jest Przemysław Kaszubowski, a kierownikiem biura budowy Jacek Partyka. Głównym technologiem budowy statku jest Piotr Rutkowski. Jakość wykonania nadzoruje inspektor biura jakości Grzegorz Bury.
Aktualnie Stocznia Gdynia S.A. buduje pięć statków: dwa kontenerowce o pojemności 2700 TEU oraz trzy Ro - Ro samochodowce.
Stocznia Gdynia S.A. ma uprawomocnione kontrakty na zbudowanie (w latach 2008 - 2009) 17 statków o wartości sprzedaży około 900 mln USD i 20 mln EUR.
|
|