 |
23.07.2008
CHRZEST I PRZEKAZANIE ARMATOROWI RO-RO SAMOCHODOWCA ,,GUARDIAN LEADER''
23 lipca 2008r. w Stoczni Gdynia S.A. odbyła się symboliczna uroczystość chrztu statku i podniesienia bandery na Ro-Ro samochodowcu. Statek otrzymał nazwę "GUARDIAN LEADER". Jego matką chrzestną była pani Lizete Tournis - żona kapitana Kostasa Tournisa, szefa greckiej firmy STAMCO SHIP MANAGEMENT z Pireusu.
Ceremonię chrztu celebrował ksiądz Edward Pracz - Europejski Koordynator Duszpasterstwa Ludzi Morza.
,,GUARDIAN LEADER'' jest dwudziestym pierwszym statkiem z serii 8168 (na pięć jeszcze zakontraktowanych). Jego nośność wynosi 21.300 DWT. Będzie przewoził 6600 samochodów osobowych. Został zbudowany na zamówienie armatora "Ray Car Carriers Limited" z Wyspy Man.

Statek będzie czarterowany przez największego przewoźnika samochodów na świecie, japońską firmę NYK SHIPPING Ltd. Samochodowiec będzie pływał pod banderą Wysp Bahama. Macierzystym portem jest Nassau.
,,GUARDIAN LEADER" to Ro-Ro samochodowiec wielkogabarytowy i wielopokładowy (ma 13 pokładów wewnętrznych). Rozmiary statku odpowiadają 10-piętrowemu i 10-klatkowemu blokowi mieszkalnemu. Łączna powierzchnia pokładów wynosi prawie 5,5 ha. Masa stali użytej do budowy kadłuba i wyposażenia statku to ponad 16 tys. ton. Natomiast łączna ilość farb zużytych do jego konserwacji wyniosła ponad 290 tys. litrów. Załadunek i wyładunek odbywa się za pośrednictwem dwóch ramp: skośnej rampy rufowej o nośności 150 ton i rampy burtowej o nośności 22 ton. Nadbudówka na tym statku jest jednopoziomowa i znajduje się na wysokości 33 metrów (licząc od dna statku). Jego długość wynosi 199,9m, szerokość 32m, zanurzenie 10m. Osiągać będzie prędkość ponad 20 węzłów. Statek posiadać będzie w pełni sterowany elektronicznie silnik dwusuwowy wolnoobrotowy MAN Diesel typu 7S60ME-C7 wyprodukowany w zakładach H. Cegielski z Poznania. W silniku sterowanym elektronicznie wszystkie procesy tzn. od przygotowania do rozruchu, rozruch, praca w pełnym obciążeniu, a także w stanach awaryjnych będą kontrolowane i sterowane elektronicznie. Statek jest wyposażony w najnowocześniejszy system radiowo-nawigacyjny obejmujący m.in. automatyczny rejestrator danych z podróży, tzw. "czarną skrzynkę" oraz układy automatycznego sterowania wszystkimi funkcjami technicznymi i eksploatacyjnymi. Spełnia najnowsze wymagania Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu. Warto podkreślić, że to właśnie za Ro-Ro samochodowiec z serii 8168 Stocznia Gdynia S.A. zdobyła nagrodę ,,Złotej Kotwicy'' na XII Międzynarodowych Targach Morskich ,,BALTEXPO 2004''.
Statek został zaprojektowany w stoczniowym biurze projektowym pod kierownictwem generalnego projektanta Wojciecha Żychskiego i głównego projektanta Cezarego Kaczmarskiego. Kierownikiem projektu statku był Wacław Frączek, a kierownikiem biura budowy Jacek Partyka. Głównym technologiem był Bolesław Tarnacki. Jakość wykonania nadzorował Andrzej Borowski. Budowa statku odbywała się pod nadzorem i według przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego Det Norske Veritas (DNV). Jednostka finansowana była przez armatora, z gwarancjami Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. ,,GUARDIAN LEADER" jest czwartym statkiem przekazanym w tym roku przez Stocznię Gdynia S.A. Obecnie Stocznia Gdynia S.A. buduje pięć statków: dwa kontenerowce o pojemności 2700 TEU oraz trzy Ro-Ro samochodowce. Ogółem w 2008 roku Stocznia Gdynia S.A. przekaże armatorom 8 statków o łącznej wartości ponad 481 mln USD.
Stocznia Gdynia S.A ma uprawomocnione kontrakty na zbudowanie (w latach 2008 - 2009) 14 statków o wartości sprzedaży ponad 700 mln USD i 15 mln EUR.
 |
 |