|
ROZBUDOWA STOCZNI
W listopadzie 1952 roku przekazano do eksploatacji jednostkę "Melitopol", która rozpoczęła serię 35 statków tego typu, zbudowanych dla Związku Radzieckiego. Rosnące zapotrzebowanie na duże statki spowodowało rozbudowę zakładu. W wyniku modernizacji w latach 1959-1963 powstał nowoczesny ośrodek budowy kadłubów i pierwszy suchy dok.
Nadszedł czas koniunktury. Eksploatacja suchego doku rozpoczęła się budową pierwszego 10 tysięcznika. 2 października 1963 roku nastąpiło zwodowanie drobnicowca "Francesco Nullo", o nośności 11.600 ton z przeznaczeniem dla Polskich Linii Oceanicznych. W końcu lat 60. w Stoczni wprowadzono nowe technologie, pozwalające na osiąganie światowych standardów. Wiązało się to z wymaganiami norweskich armatorów, wyrażanymi w kontrakcie na budowę 13 masowców typu "B-523" o nośności 26.000 ton.
Już na początku lat 70. rozwój Stoczni umożliwił budowę statków dwukrotnie większych. Po zbiornikowcach do 20.000 ton i masowcach do 23.000 ton, pojawiły się statki o nośnościach przekraczających 50.000 ton. Najlepszym przykładem jest "Manifest Lipcowy", masowiec o nośności 55.000 ton, zbudowany dla Polskiej Żeglugi Morskiej. 6 lutego 1975r. podniesiona została bandera na pierwszym stutysięczniku wybudowanym przez gdyńską stocznię. Wielozadaniowy masowiec "Marstial Budyonnyy", zbudowany dla radzieckiego armatora, miał 105.000 ton wyporności i był pierwszym tak dużym statkiem zbudowanym w polskim przemyśle okrętowym.
30 października 1976 roku został przekazany do eksploatacji drugi suchy dok, w którym można budować statki o nośności do 400.000 ton. Historia stoczni to nie tylko wodowania kolejnych statków. Odrębną chronologię wyznacza skala trudności ich budowy. Od prostych drobnicowców, masowców i trawlerów rybackich po statki wielozadaniowe. Od statków biorących kilkaset ton ładunku, po stutysięczniki.
Szczególnie trudne typy statków to ro-ro samochodowce przystosowane do transportu na kilkunastu poziomach kilku tysięcy samochodów, "gazowce LPG" służące do przewozu gazu w stanie ciekłym, promy pasażersko-samochodowe o siedmiu pokładach dla dwóch i pół tysiąca osób, czy kilka generacji "kontenerowców", zdolnych przewieźć ponad cztery tysiące kontenerów. 29 listopada 1991 roku nastąpiła komercjalizacja przedsiębiorstwa i przekształcenie w spółkę akcyjną.
Na uzyskaną wysoką międzynarodową pozycję stoczni niewątpliwie wpłynęła dobra jakość i konkurencyjność projektowanych i budowanych statków. Dodatkowymi czynnikami wypracowanej pozycji stoczni są:
- nowoczesne wyposażenie techniczne przedsiębiorstwa,
- wydajność procesów technologicznych,
- oraz dziewięciotysięczna załoga o wysokich kwalifikacjach zawodowych.
«historia
|
|