| strona główna |
dzisiaj jest: 19-04-2024r.
 
  Stocznia Gdynia S.A. » o firmie » historia ‹
 
   
HISTORIA

ROZBUDOWA STOCZNI

W listopadzie 1952 roku przekazano do eksploatacji jednostkę "Melitopol", która rozpoczęła serię 35 statków tego typu, zbudowanych dla Związku Radzieckiego. Rosnące zapotrzebowanie na duże statki spowodowało rozbudowę zakładu. W wyniku modernizacji w latach 1959-1963 powstał nowoczesny ośrodek budowy kadłubów i pierwszy suchy dok.
 
Nadszedł czas koniunktury. Eksploatacja suchego doku rozpoczęła się budową pierwszego 10 tysięcznika. 2 października 1963 roku nastąpiło zwodowanie drobnicowca "Francesco Nullo", o nośności 11.600 ton z przeznaczeniem dla Polskich Linii Oceanicznych. W końcu lat 60. w Stoczni wprowadzono nowe technologie, pozwalające na osiąganie światowych standardów. Wiązało się to z wymaganiami norweskich armatorów, wyrażanymi w kontrakcie na budowę 13 masowców typu "B-523" o nośności 26.000 ton.
 
Już na początku lat 70. rozwój Stoczni umożliwił budowę statków dwukrotnie większych. Po zbiornikowcach do 20.000 ton i masowcach do 23.000 ton, pojawiły się statki o nośnościach przekraczających 50.000 ton. Najlepszym przykładem jest "Manifest Lipcowy", masowiec o nośności 55.000 ton, zbudowany dla Polskiej Żeglugi Morskiej. 6 lutego 1975r. podniesiona została bandera na pierwszym stutysięczniku wybudowanym przez gdyńską stocznię. Wielozadaniowy masowiec "Marstial Budyonnyy", zbudowany dla radzieckiego armatora, miał 105.000 ton wyporności i był pierwszym tak dużym statkiem zbudowanym w polskim przemyśle okrętowym.
 
30 października 1976 roku został przekazany do eksploatacji drugi suchy dok, w którym można budować statki o nośności do 400.000 ton. Historia stoczni to nie tylko wodowania kolejnych statków. Odrębną chronologię wyznacza skala trudności ich budowy. Od prostych drobnicowców, masowców i trawlerów rybackich po statki wielozadaniowe. Od statków biorących kilkaset ton ładunku, po stutysięczniki.
 
Szczególnie trudne typy statków to ro-ro samochodowce przystosowane do transportu na kilkunastu poziomach kilku tysięcy samochodów, "gazowce LPG" służące do przewozu gazu w stanie ciekłym, promy pasażersko-samochodowe o siedmiu pokładach dla dwóch i pół tysiąca osób, czy kilka generacji "kontenerowców", zdolnych przewieźć ponad cztery tysiące kontenerów. 29 listopada 1991 roku nastąpiła komercjalizacja przedsiębiorstwa i przekształcenie w spółkę akcyjną.
 
Na uzyskaną wysoką międzynarodową pozycję stoczni niewątpliwie wpłynęła dobra jakość i konkurencyjność projektowanych i budowanych statków. Dodatkowymi czynnikami wypracowanej pozycji stoczni są:

  • nowoczesne wyposażenie techniczne przedsiębiorstwa,
  • wydajność procesów technologicznych,
  • oraz dziewięciotysięczna załoga o wysokich kwalifikacjach zawodowych.
«historia

      Stocznia Gdynia S.A. ul. Czechosłowacka 3, 81-969 GDYNIA, P/301 wpisana do
rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod nr 0000060409
Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego
Rejestru Sądowego Kapitał zakładowy spółki w wysokości 916.411.940 zł,
wpłacony w całości KONTO BANKOWE: Bank Pekao S.A. II O/GDYNIA
52 1240 3510 1111 0000 4307 7090 NIP: 5860102352
 
| o firmie| przetargi | kontakt |  
2024 © Stocznia GDYNIA S.A.
| administrator: wyślij pocztę |